tirsdag 1. desember 2009

Innlevering 5 nye kategorier!


Nå er det klart for en ny innlevering av 5 nye kategorier. De nye kategoriene var hender, lys, vær, svart/hvitt, og valgfritt. Det var veldig gøy å jobbe med disse kategoriene, og jeg fikk tatt bilder til alle kategoriene. 
Mine 10 bilder kan du se her:

Originalbildet





Dette bildet går under kategorien Lys.Her har jeg forsterket kontrastene og tatt på antikk-effekten i iPhoto, og forsterket fargene. Jeg har også kuttet bildet slik at hovedpunktet, altså solen, viser ekstra godt. Ideen var først og fremst å få fram solen mellom den tette skogen og "buret". Lyset er selve midtpunktet i dette bildet, og det blir svakere jo lenger ut mot kantene av bildet det kommer, noe som skaper en stilig effekt. Greinene fra trærne i skogen trekker seg mot midten, noe som gir en god komposisjon. 


Jeg liker bildet fordi det ser ut som om solen er "fanget", men strålene går fortsatt gjennom "buret". 
Jeg har brukt et vanlig Casio Exilim kompaktkamera her. 





Dette bildet går under kategoriene lys og vær. I dette bildet har solen "gjemt" seg bak skyene, noe som gir en spennende komposisjon og et veldig interessant lys. Jeg har ikke redigert dette bildet så mye, bare kuttet det litt mindre, og forsterket kontrastene slik at lyset fra solen gir et mer spennende og dramatisk preg, det ser nesten ut som om det er tordenvær. Dette bildet er tatt med et Casio Exilim kompaktkamera. 
Her har jeg lært å få fram et dramatisk  preg på et bilde av vær.



Originalbildet




Her har jeg brukt et Pentax Optio A10 kompaktkamera. 
Bildet går under kategoriene hender og svart/hvitt. Jeg har valgt å ha bildet i svart/hvitt fordi jeg synes det er mer interessant enn med farge - siden det ikke hadde vært så mye farger i dette bildet. Jeg har ikke gjort så mye med dette bildet, bare kuttet det litt og forsterket kontraster, slik at kontrastene mellom svart og hvitt blir synligere og gir et mer spennende preg på bildet. Komposisjonen er ganske enkel, og jeg valgte å bruke vann som et "hjelpemiddel" i dette bildet for å gi en liten interessant vri. Lyset i bildet er ganske svakt, og gir et litt avslappende preg. 



Originalbildet




Dette bildet går under samme kategori som bildet over, både hender og svart/hvitt. Bildet er tatt med et Pentax Optio A10 kompaktkamera, og jeg har brukt effekten svart/hvitt som er på dette kameraet. 
Jeg har kuttet dette bildet slik at det bare er fingrene på hånden som er poenget i bildet. Jeg liker veldig godt hvordan vannet lager små bobler på fingrene, dette gir et veldig interessant preg på bildet, som ellers har en veldig enkel komposisjon. 
Jeg har dratt opp kontrastene en del, for å gjøre kontrastene mellom mørkt og lyst mer synlig. 
Lyset i bildet ligger spredt rundt fingrene og neglene, og jeg valgte å kutte så mye av bildet fordi jeg ville vise mer detalje, det svake lyset i neglene og hudens tekstur blir veldig godt framhevet. 
Her har jeg lært å legge merke til små og spennede detaljer i et bildet.



Dette bildet er tatt med et Casio Exilim kompaktkamera, og representerer kategoriene lys og svart/hvitt.
Jeg valgte å ha bildet i svart/hvitt for å framheve det skarpe sol-lyset som skinner veldig flott ned på bærene.
Lyset er hovedpunktet i denne komposisjonen. Jeg liker veldig godt hvordan kontrastene mellom mørkt og lyst blir framhevet, og ideen bak bildet var nettopp dette. 


Jeg har redigert bildet ved å kutte det mye mindre for å framheve de viktigste detaljene, samt brukt svart/hvitt effekten i iPhoto. Deretter har jeg forsterket kontrastene en del, noe som gjør at bildet blir mye mer spennende. 



Originalbildet





Her har jeg kuttet veldig mye av bildet, og forsterket kontraster en god del. Kontraster mellom mørkt og lyst viser ekstremt godt i dette bildet. Kameraet jeg har brukt her er Casio Exilim kompaktkamera. Komposisjonen i bildet er veldig enkel, men samtidig ganske interessant. Jeg liker at grusen på bakken er litt utydelig, og at lyset er så sterkt slik at man ikke helt ser hvor man er.


Målet var å legge vekt på selve lyset som kommer inn i tunnelen, bildet går helt klart under kategorien lys.
Jeg liker at det dannes et spennende mønster, samtidig som lyset forsatt er hovedpunkt i bildet. Når jeg ser på dette bildet føler jeg at jeg blir dratt mot det sterke sol-lyset i enden av tunnelen.
Her har jeg lært å legge vekt på kontraster, samtidig som jeg har lagt god vekt på tunnelens "buete" vegg.



Her har jeg blitt inspirert av julestemningen som er i gang for fullt i huset vårt. 
Bildet passet nok best til å gå under valgfritt, men kan muligens også ligge under kategorien lys. Her har jeg brukt Casio Exilim kompaktkamera.
Ideen bak var som sagt å få fram julestemning, derfor har jeg valgt å kutte bildet mindre enn originalbildet er, og dempet fargene litt. Jeg har også brukt effekten antikk for å få fargene slik jeg ville ha dem.


Komposisjonen er veldig enkel, men på grunn av lysenes refleksjon i vinduet blir bildet interessant. Jeg liker at  glitteret på lampen viser litt svakt, dette gir en spennende detalj, Jeg er veldig fornøyd med bildet, og jeg føler at jeg har fått fanget opp julestemningen jeg var ute etter veldig godt.




Dette bildet er tatt med Pentax Optio A10 kompaktkamera, og går under kategoriene hender og svart/hvitt.
Jeg liker komposisjonen i bildet, og jeg synes lyset gjør bildet veldig spennende. 
Ideen var å finne kontraster mellom det mørke og det lyse, og jeg har derfor valgt å forsterke kontrastene ekstra mye. Jeg liker veldig godt at smykkene reflekteres i speilet bak, dette gir en veldig kul vri på bildet. 




Dette bildet synes jeg er veldig interessant selv om komposisjonen er veldig enkel. Jeg liker at kontrastene er så sterke, og jeg synes det lille "lynet" over solen gir en kul effekt. Dette bilder går så klart under kategorien lys.
Jeg brukte vanlig Casio kompaktkamera til å ta dette bildet, og jeg er veldig fornøyd. 
Jeg har redigert bildet ved å kutte det en god del slik at det kun er det viktigste som viser, nemlig lyset. 
Jeg har deretter dratt opp kontrastene en god del i iPhoto, slik at lyset blir ekstra mye framhevet.





Dette bildet liker jeg fordi det er litt morsomt, og gir et ganske barnslig preg. 
Jeg vil sette dette bildet under kategorien hender, selv om det kanskje blir litt juks(?).
Jeg har brukt et Casio Exilim kompaktkamera til dette bildet, og jeg har kuttet en del av originalen.
Jeg har forsterket kontrastene en god del, samtidig har jeg brukt antikk, og tre ganger Boost Color for å dempe fargene. 


Komposisjonen er enkel, men grusen under leken gjør bildet veldig interessant, samtidig som kontrastene blir framhevet ekstra godt. 



1 kommentar:

  1. Det øverste bildet med lyset i trærne var skikkelig stillig =)

    SvarSlett