onsdag 3. februar 2010

5 kategorier


Vi har fått i oppgave å levere inn 10 nye bilder, under 5 forskjellige kategorier. 
Kategoriene denne gangen var: Arkitektur, striper, serie, vinter og portrett. I tillegg til å levere inn disse bildene skal vi også levere inn et bilde som vi mener er det beste. Her er mine bilder: 


Det første bildet går under kategorien vinter. Her har jeg lagt vekt på å få fram detaljer ved isen og snøfnuggene som ligger strødd rundt.
I tillegg har jeg redigert bildet slik at fargen på treplatene er sterkere og gir et finere preg på bildet. Jeg liker veldig godt at treplatene "deler" bildet i to, slik at det blir mer spennende å se på, og gir en kontrast til de lyse fargene, og jeg er også veldig fornøyd med måten lyset treffer isen som er dekket med snø på.
Til dette bildet har jeg brukt et Nikon D5000 speilrefleks-kamera, og jeg har lært å fokusere på detaljer, lysbruk og komposisjon.



Originalbildet

Dette bildet går også inn under kategorien vinter. Jeg liker veldig godt hvordan detaljene i snøfnugget blir framhevet av lyset, og jeg liker også at bakgrunnen ikke er helt nøytral, men gir et sterkere uttrykk på dette bildet. Jeg har ikke redigert bildet særlig mye, bare forsterket kontrastene litt og jobbet med å gjøre fargen i bildet litt mer blå for å få vinterfølelse.
Ideen her var å ta nærbilde av snøfnugg som har satt seg fast på en vott. Jeg valgte å ta et utsnitt av originalbildet fordi jeg ville ha med de viktigste detaljene. Her har jeg også brukt Nikon D5000, og jeg har lagt fokus på å få fram små detaljer.

Modell: Ingvild A.M.


Originalbildet

Dette bildet holder til i kategorien portrett. Det er tatt fra fotostudio, og modellen er Ingvild. Jeg liker veldig godt posituren, i tillegg til at blikket hennes er litt trist. Jeg har redigert bildet ved å dempe de sterke fargene, for å gjøre effekten av blikket hennes mer troverdig. Jeg har også brukt Burn-tool i PhotoShop for å forsterke klærne hennes og leppene. Jeg brukte Dodge-tool til å framheve fargene i håret hennes.
Ideen var å ta et annerledes portrettfoto, derfor har hun på seg en hatt (og holder egentlig andre rekvisitter i hendene).

Her har jeg lært å ta portrettbilde som uttrykker en trist følelse, samtidig som bildet er veldig moderne og interessant. Lyset kommer fra fotostudioet, og jeg liker hvordan det framhever ansiktet hennes. Samtidig liker jeg at posituren ser veldig gjennomført ut, selv om modellen ikke er helt klar over at jeg har tatt et bilde. 
Modeller: Maiken A. og Anne Lene S.

Dette bildet går også under portrettbilder. Det er veldig annerledes i uttrykket enn det forrige bildet, og bakgrunnen tar ikke så mye oppmerksomhet. Jeg liker veldig godt hvordan positurene til modellene uttrykker selvtillitt.

Jeg liker veldig godt hvordan dette bildet ser gjennomført og mykt ut. Her har vi tenkt på komposisjon og lysbruk, og jeg har redigert bildet ved å gå inn i iPhoto og først dempe fargene, deretter forsterke dem. Dette gjør at fargene blir veldig spesielle, og øynene til modellene blir framhevet fint. Kameraet som ble brukt her er Olympus E450 speilrefleks-kamera.
Ideen her var å ta et koselig vennebilde, og jeg har lært å framheve to personer i et portrettfoto.


Dette bildet velger jeg å sette under kategorien serie. Her har jeg tatt ulike bilder av min søster, som jeg har satt sammen til en collage. Jeg liker godt bildene hver for seg, men synes de passer veldig flott sammen også. Det er stort sett svart/hvitt-effekten som binder dem sammen til en serie. 

Kamera jeg brukte her var Nikon D5000. Komposisjonene varierer ganske mye, og de to øverste bildene kan også gå under portrett. Jeg liker veldig godt hvordan øynene hennes blir framhevet i de øverste bildene, samt hvordan lyset treffer ansiktet og håret hennes. Uttrykkene i de øverste bildene er litt forskjellige, og vi kan se at bildet øverst til venstre har et tankefullt og rolig uttrykk. Det til høyre derimot, gir oss et mer tullete og varmt preg, og jeg synes at personligheten hennes kommer godt fram i bildet. 
Bildene under er preget av søsteren min sine handlinger. Jeg synes bildet der hun drikker er veldig interessant og morsomt, og jeg synes det er spennende at hun blir veldig anonym her i forhold til de forrige bildene. Bildet av skjorten hennes er også veldig anonymt og tilbaketrukket, og jeg synes at det gir en stor kontrast og gjør bilde-serien spennende. 

Her har jeg lært å sette sammen flere bilder til en serie/collage med en fellesnevner: Svart/hvitt. Jeg har også lært å fotografere ulike uttrykk og vinkler.


Dette bildet synes jeg er veldig spennende. 
Ideen her var å ta et spennende bilde av en istapp. Bildet går under vinter. 
Jeg liker komposisjonen veldig godt, liker blant annet at man kan skimte den blå grafittien gjennom isen, og at kontrastene mellom figurene i bildet er sterke og uttrykksfulle. 

Lyset i bildet framhever veldig godt istappens detaljer, og dette har jeg lagt fokus på. Kamera: Nikon D5000. Jeg redigerte bildet ved å dra opp kontrasten bittelitt samt kutte en del av originalbildet for å få fram de viktigste detaljene ved bildet, nemlig istappen og grafittien i bakgrunnen.
Her har jeg lært å finne interessante detaljer i is. 


Dette bilder er enda et bilde av vinter. Her har jeg brukt et Casio kompaktkamera, og jeg liker bildet på grunn av isens interessante former. 
Jeg har redigert bildet ved å dra opp kontrastene i bildet.

Jeg liker veldig godt komposisjonen som ser veldig uanstrengende ut og rotete ut. 
I tillegg liker jeg godt måten lyset treffer isen, og lager områder som er ekstra hvite. Detaljer blir godt framhevet ved hjelp av kontrastene mellom mørkt og lyst, og bildet ser litt kunstnerisk ut. Her har jeg jobbet med å fokusere på noe som tilsynelatende ser rotende og tullete ut.



Dette bildet går under arkitektur, og er tatt med et Casio kompaktkamera. Her har jeg vært i den fargerike gaten i Stavanger, og jeg liker bildet veldig godt. 
Jeg er veldig fornøyd med måten detaljer kommer godt fram i de lilla veggene, og i tillegg liker jeg hvordan uttrykket i bildet er veldig enkelt. 

Ideen her var å ta bilde av noe fargerikt og interessant, og jeg synes det er veldig spennende hvordan vinduene i bildet ligger skjeivt og ødelegger denne perfekte overflaten.


Modell: Ingvild A.M

Dette bildet er nok et portrettbilde. 
Jeg liker bildet fordi komposisjonen er så tilfeldig og litt morsom. Jeg liker at hun smiler litt og peker på noe, dette gjør den som ser bildet litt nysgjerrig på hva hun peker på og hva ideen hennes er, samtidig som portrettbildet ikke er et typisk A4 portrettbilde.

Jeg har redigert bildet ved å kutte en del av det, samt legge det inn i iPhoto og gjøre det om til svart/hvitt. Jeg valgte å gjøre det om til svart/hvitt fordi jeg er personlig veldig glad i disse bildene, og jeg synes oppmerksomheten legger seg sterkere på uttrykket hennes. Bakgrunnen er opprinnelig blå, og jeg synes den stjal mye av oppmerksomheten. 


Modell: Anne Lene S.

Det siste bildet går også inn under portrettbilde.  
Her insisterte Anne Lene på å ha med sin kjære Mac i stuido, og jeg liker veldig godt hvordan hun "gjemmer" seg bak den. Mac'en går nesten i ett med bakgrunnen, men den framhever veldig godt øynene hennes på dette bildet. 

Jeg synes komposisjonen i dette bildet er spennende, og jeg liker at Anne Lene har løftet beina slik at de vises bak henne. Dette gjør bildet med spennende å se på, og i tillegg bringer det flere farger inn i bildet. Jeg synes også at fargen på sokkene framhever modellen veldig godt. 
Her har vi brukt et Olympus E450 speilrefleks-kamera, og jeg har lært å jobbe med rekvisitter.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar